Az optika kifejlődése

Az első és legjellemzőbb az optikák kínálatában természetesen a szemüveg. Éppen ezért az optika kialakulása szorosan összefügg a szemüveg fejlődéstörténetével. Az, hogy a lencsék domború avagy homorú csiszolatával befolyásolni lehet a látás élességét, már az ókorban is tudták, de csak a tizenkilencedik század végén terjedtek el a szemüvegek. Eleinte nem is konkrétan a szemüvegek, sokkal inkább a lornyonok, zwekkerek és zsebben láncon hordott díszes keretű lencsék. Ezek még olyan termékek voltak, amiket optikus gyártott ugyan, de csak a tehetősebb réteg engedhette meg magának. Nem volt mód a lencsék vékonyítására, a rendszeres ápolás mellett az óvatos tárolás védett egyedül a por és a karcolások ellen. Ellenben ennek a rétegnek alapvető elvárása volt, hogy a használati tárgyik is díszesek legyenek ér tükrözzék a vagyonosságot. Ebben az értelemben tehát az első szemüvegek, így az első optikusok is a luxuspiacon mozogtak.

A kézi gyártás még sokáig megmaradt, de a technika fejlődésével egyre szélesebb körben és olcsóbban tudták portékáikat kínálni az optikusok. Így az optika előlépett afféle porszívóügynökséggé. Bőröndjükben számos lencsével és az alapvető látásvizsgálati eszközökkel rótták a vadnyugatot, hogy terjesszék a technológiát és pénzt keressenek. Elég sokáig tartott, mire a szemüveg nem csak egy szükséges rossz, hanem egy kívánatos és előnyös megjelenést biztosító kiegészítővé vált. Ehhez pedig a napszemüvegnek is nem kevés köze volt.

Az optika megítélése

Az átlagember kezdetben nem nagyon válogathatott, ha szemüvegesnek ítélték. Egy fajta keret volt, jobb esetben nem szorult olyan erős korrekcióra, hogy gülüszemű lett volna a vastag lencse mögött. De sokan az előnytelen megjelenés miatt ódzkodtak bevallani, hogy bizony, szemüvegre szorulnak. Hasonlóan volt ez a férfiak közt is, akik az öregség és gyengeség jelének tartották, így a férfiatlan szemüveget semmiképpen nem akarták, csak ha már muszáj volt. Az optika kezdetben nehezen boldogult és nem véletlen a szoros együttműködés az orvostudománnyal, ahonnan azokat utalták hozzájuk, akiknek már tényleg égető szüksége volt a látásjavításra.

A nagy áttörést a napszemüvegek megjelenése hozta. Azokat ugyanis nagy számban az amerikai hadsereg pilótái rendelték, hogy a levegőben az erős napsugárzást kivédjék. A pilóták azonban előszeretettel hordták a gépen kívül is, és ezzel a napszemüveg rövid időn belül összekapcsolódott a tettre kész férfi képével. A menő kiegészítő akkor vált végleg a vagány és szexi szimbólumává, amikor filmsztárok is viselni kezdték, illetve olyan karaktereken jelent meg a filmvásznon. Az optika kínálatokban ekkortájt okosan megjelentek a napszemüvegek is, melyek mindmáig igen jelentős részét képezik a termékkínálatnak.

A napszemüvegek aztán különféle korokban különféle formákban kezdtek elterjedni, gondoljunk csak a hippi korszak jellegzetes megjelenésére. Ez különféle gyártók, dizájnerek közreműködését igényeltek, akik hamar rájöttek, hogy ugyanezekkel az erőforrásokkal akár hagyományos szemüvegeken is lehetne csavarni egyet. Így kerültek hirtelen az optika polcaira dizájner szemüvegek, vagy legalábbis nagyobb választék, mint a sima szögletes fekete keret.

Az optika szolgáltatásai

Ahhoz, hogy pontosan tudjuk, milyen látáskorrekcióra van szükségünk, meg kell állapítani a szemünk dioptriaértékét. Éppen ezért ma már minden optika végez látásvizsgálatot, ahol egy szemészorvos különböző műszerek segítségével megállapítja a szemünk élességét. Ez jelent gépeket, melyebe nekünk csak bele kell néznünk és már meg is méri a szükséges értékeket, de ugyanígy a közismert táblaolvasás is ide tartozik.

A látásvizsgálat eredményével aztán meg is rendelhetjük helyben a szemüveget az egyik asszisztenstől. ilyenkor kell az eOptika további szolgáltatásai közül kiválasztanunk a nekünk és pénztárcánknak megfelelőt. Persze, fontos a keret is, az optika modern, klasszikus, trendi, sőt, akár sportos és hipszter stílusú szemüvegeket is tud ajánlani.

De a lencse jellemzőivel legalább ennyire érdemes törődni. Akarunk-e fényre sötétedő lencsét, polaroid szűrőt? UV-től védjen-e, függetlenül attól, hogy ez nem napszemüveg? Karcálló, vékonyított lencse, kékfény-szűrő réteg, ezek mind hozzátartoznak az optika kínálatához, melyekről érdemes előre tájékozódni, hogy ne ott szédelegjünk a sok információtól, mikor már döntést kell hozni.

Kiváltképp igaz ez az olyan speciális szemüvegek esetén, mint a bifokális vagy multifokális lencsét alkalmaznak. Az optika természetesen mindent megtesz, hogy megfelelő tájékoztatást kapjunk, de ezeknél a termékeknél kiemelten fontos, hogy a saját szokásainkkal tisztában legyünk, különben a személyre szabott gyártás ellenére is kényelmetlen lesz a viselet.

Az optika kiegészítő szolgáltatásai

A szemüveg és napszemüveg mára nem az egyedüli termékek a látáskorrekció piacán. Az optika kínálatában éppen ezért a kontaktlencséket és a hozzájuk tartozó termékeket is megtaláljuk. Ápoló folyadékok, tokok, és természetesen a szemészorvos a kontaktlencse használat alapjaira is megtanítat bennünket. Az optika vizsgálótermében általában elkülönített rész van az első próbalencsék felpróbálására, hogy az ügyfél nyugalomban tudjon gyakorolni.

Emellett a szemüvegek manapság igen drágák is lehetnek. A számos réteg, vékonyítás, márkás keret a folyton aktuális akciók mellett is ötvenezer és százezer forint között mozog. Éppen ezért a biztosítás is felkerült az optika szolgáltatásai közé. Általában pár ezer forintért egy egyszeri ingyenes cserét nyerünk. Ez fölöslegesnek tűnhet, és minden bizonnyal a legtöbb vásárló végül nem kénytelen élni vele, de hogy örül majd az az egy, aki igen!